حورا

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

حضور در مسجد

13 شهریور 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

قالَ الامامُ الْحَسَنُ الْمُجتبي عليه السلام: مَنْ أدامَ الاْخْتِلافَ إلَي الْمَسْجِدِ أصابَ إحْدي ثَمانٍ: آيَةً مُحْکَمَةً، أَخاً مُسْتَفادا، وَعِلْما مُسْتَطْرَفا، وَ رَحْمَةً مُنْتَظِرَةً، وَ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَي الْهُدي، اَوْ تَرُدُّهُ عَنْ الرَّدي، وَ تَرْکَ الذُّنُوبِ حَياءً اَوْ خَشْيَةً.
فرمود: هر کس فرصت هايي از شب و روز خود را در مسجد قرار دهد يکي از هشت فايده شاملش مي گردد: برهان و نشانه اي - براي معرفت -، دوست و برادري سودمند، دانش واطلاعاتي جامع، رحمت و محبّت عمومي، سخن و مطلبي که او را هدايت گر باشد، - توفيق إجباري - در ترک گناه به جهت شرم از مردم و يا به جهت ترس از عقاب.
[تحف العقول ص۲۳۵]

 نظر دهید »

صبر در هنگام خرید

05 شهریور 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

اهمیت مسجد

30 مرداد 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

رسول‌الله (ص): «إِنَّ اللهَ یُعْطِیکَ مَا دُمْتَ جَالِساً فِی الْمَسْجِدِ بِکُلِّ نَفَسٍ تَنَفَّسْتَ فیه دَرَجَةً فِی الْجَنَّةِ وَ تُصَلِّی عَلَیْکَ الْمَلَائِکَةُ وَ یُکْتَبُ لَکَ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ یُمْحی عَنْکَ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ»
تا زمانی که در مسجد به سر می‌‌بری خداوند به تعداد هر نَفَسی در آن یک درجه منزلت در بهشت برای تو بالا می‌‌برد و فرشتگان بر تو درود می‌‌فرستند و 10 حسنه برایت ثبت و 10 گناهت پاک می‌شود. (بحار، ج 83، ص370)

 نظر دهید »

سه مرحله نهی از منکر

22 مرداد 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:

مَن رَأی مِنکُم مُنکَرا فَلْیُغَیِّرْهُ بِیَدِهِ ، فإن لَم یَستَطِعْ فبِلِسانِهِ ، فإن لَم یَستَطِعْ فبِقَلبِهِ و ذلکَ أضعَفُ الإیمانِ .

هر یک از شما منکری را دید، باید با دست خود آن را تغییر دهد. اگر نتوانست، با زبانش تغییر دهد (اعتراض کند) و باز اگر نتوانست، در قلبش آن را انکار کند و این ضعیف ترین مرحله ایمان است.

 نهج الفصاحه، حدیث ۳۰۱۰

 نظر دهید »

کربلا، کعبه انبیاء

15 مرداد 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

قال ابو عبد الله علیه السلام:
لیس نبی فی السموات و الارض، اءلا یسألون الله تبارک و تعالی أن یؤذن لهم فی زیارة الحسین (علیه السلام)، ففوج ینزل و فوج یعرج.

امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ پیامبری در آسمانها و زمین نیست مگر این که می خواهند خداوند متعال به آنان رخصت دهد تا به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شوند، چنین است که گروهی به کربلا فرود آیند و گروهی از آنجا عروج کنند. مستدرک الوسائل، ج 10، ص 244، به نقل از کامل الزیارات، ص 111

 نظر دهید »

فرا رسیدن ماه محرم

05 مرداد 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

اشهد ان علیا ولی الله

25 تیر 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

نشانه های بهشتیان

20 تیر 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

مراقبت از آخرت

11 تیر 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

کار مسلمانان

06 تیر 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.

هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آن‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.) کنزالعمال، ج ۶، ص ۲۰، ح ۱۴۶۵۴

 نظر دهید »

حق و باطل

30 خرداد 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

حفظ شکم و شهوت

22 خرداد 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام صادق علیه السلام

قالَ رَجُلٌ لِأبي جَعفَرٍ عليه السلام : إنّي ضَعيفُ العَمَلِ قَليلُ الصِّيامِ ، ولكِنّي أرجو ألّا آكُلَ إلّا حَلالاً. قالَ : فَقالَ لَهُ : أيُّ الاِجتِهادِ أفضَلُ مِن عِفَّةِ بَطنٍ وفَرجٍ؟!

ـ به نقل از ابو بصير ـ :مردى به امام باقر عليه السلام گفت : من عملم ضعيف و روزه ام اندك است ؛ امّا كوشش مى كنم جز حلال نخورم . امام عليه السلام فرمود : «چه عمل و كوششى برتر از حفظ شكم و شهوت [از حرام ]است؟!» .

الكافي : ج ٢ ص ٧٩ ح ٤

 نظر دهید »

عمل توأم با یقین

16 خرداد 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام رضا علیه السلام

اِعلَم أنَّ العَمَلَ الدّائِمَ القَليلَ عَلَى اليَقينِ وَالبَصيرَةِ، أفضَلُ عِندَ اللّهِ مِنَ العَمَلِ الكَثيرِ عَلى غَيرِ اليَقينِ وَالجَهلِ .

بدان كه عمل مداومِ اندك، امّا توأم با يقين و بصيرت، در نزد خداوند، برتر از عملِ بسيارِ توأم با غير يقين و جهل است .

الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام : ص ٣٥٦

 نظر دهید »

جهاد

07 خرداد 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام علی علیه السلام

كَتَبَ اللّهُ الجِهادَ عَلَى الرِّجالِ وَالنِّساءِ ، فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذلُ مالِهِ ونَفسِهِ حَتّى يُقتَلَ في سَبيلِ اللّهِ ، وجَهادُ المَرأَةِ أن تَصبِرَ عَلى ما تَرى مِن أذى زَوجِها وغَيرَتِهِ .

خداوند ، جهاد را بر مردان و زنان ، واجب كرده است . جهادِ مرد ، بخشيدن مال و جان خويش است تا آن كه در راه خدا كشته شود ، و جهادِ زن ، اين است كه در برابر آزار و اذيت شوهرش و غيرت او شكيبايى كند .

الكافي : ج ٥ ص٩ ح ١

 نظر دهید »

برنامه ریزی

26 اردیبهشت 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 

پیامبر اکرم (ص)

مَن أحسَنَ تَدبيرَ مَعيشَتِهِ رَزَقَهُ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى .

هر كس براى گذرانِ زندگانى خويش، به درستى برنامه ريزى كند ، خداى ـ تبارك و تعالى ـ روزى اش مى بخشد .

اُسد الغابة : ج ٥ ص ٣٣٦ ح ٥٢٩4

 نظر دهید »

دانشمند

17 اردیبهشت 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

پیامبر اکرم (ص)

العالِمُ بَينَ الجُهّالِ كَالحَيِّ بَينَ الأمواتِ .

دانشمند در ميان مردمان نادان، مانند زنده اى است در ميان مردگان.

الأمالي للطوسي : ٥٢١/١١٤٨.

 نظر دهید »

صدقه

07 اردیبهشت 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام صادق علیه السلام

مَن تَصَدَّقَ في شَهرِ رَمَضانَ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اللّهُ عَنهُ سَبعينَ نَوعا مِنَ البَلاءِ .

هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد ، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى گرداند.

ثواب الأعمال : ص ١٧١ ح ١٩

 نظر دهید »

الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب

04 اردیبهشت 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

قال رسول الله(ص): مَن أحیی لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَی السَّنَةِ القابِلَةِ (اقبال الأعمال، ج1، ص 345)
هر کس شب قدر را احیا بدارد ، تا سال آینده عذاب از او بر داشته می‏شود.

 نظر دهید »

یا امام حسن مجتبی(ع)

27 فروردین 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام حسن(ع):هر که با علماء بسيار مجالست نمايد، سخنش و بيانش در بيان حقايق آزاد و روشن خواهد شد، و ذهن و انديشه اش باز و توسعه مي يابد و بر معلوماتش افزوده مي گردد و به سادگي مي تواند ديگران را هدايت نمايد.
[احقاق الحق ج۱۱ ص ۲۳۸

 نظر دهید »

سلامت دنیا بیماری است

20 فروردین 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

شهید آوینی:« سلامت دنیا بیماری است و بیماری اش شفا و سلامت، چراکه بنیان دنیا در عادات است و سلامت حقیقی، هرچه هست در ترک عادات و عتق از ملکات»

 نظر دهید »

فضیلت ماه مبارک رمضان

16 فروردین 1401 توسط اعظم مهديزاده نراقي

پیامبر اکرم (ص)

لَو يَعلَمُ العِبادُ ما في رَمَضانَ لَتَمَنَّت أن يَكونَ رَمَضانُ سَنَةً .

اگر بندگان مى دانستند كه در رمضان چه [بركاتى] هست، آرزو مى كردند كه رمضان، يك سال باشد .

فضائل الأشهرالثلاثة ص١٤٠ح١٥١

 نظر دهید »

ارزش انسان

22 اسفند 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 
امام علی علیه السلام :

قيمَةُ كُلِّ امرِئٍ ما يُحسِنُهُ .
ارزش هر انسانى، به آن چيزى است كه نیک مى‌داند .
نهج البلاغة : الحكمة ۸۱

 نظر دهید »

بوی گل های بهشتی زفضا می آید

14 اسفند 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام حسین علیه السلام

لا يَكمُلُ العَقلُ إلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ

«عقل، جز با پيروى از حق، كامل نمى شود»

نزهة الناظر : ص ٨٣ ح ١٢
 

 نظر دهید »

بكوشيد كه اوقاتتان ، چهار بخش باشد

07 اسفند 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام کاظم علیه السلام

اِجتَهِدوا في أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً لِمُناجاةِ اللّهِ ، وساعَةً لِأَمرِ المَعاشِ ، وساعَةً لِمُعاشَرَةِ الإِخوانِ وَالثِّقاتِ الَّذينَ يُعَرِّفونَكُم عُيوبَكُم ويَخلُصونَ لَكُم فِي الباطِنِ ، وساعَةً تَخلونَ فيها لِلَذّاتِكُم في غَيرِ مُحَرَّمٍ .

در آن بكوشيد كه اوقاتتان ، چهار بخش باشد : بخشى براى راز و نياز با خداوند ؛ بخشى براى كار معاش ؛ بخشى براى معاشرت با برادران و دوستان مورد اعتماد ، آنان كه عيب هايتان را به شما گوشزد مى كنند و با شما خالص و يكرنگ اند ؛ و بخشى براى بهره بردارى از لذّت هاى حلالتان.

تحف العقول : ص ٤٠٩

 نظر دهید »

عبادت ده بخش است

01 اسفند 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

حدیث قدسی

ـ في لَيلَةِ المِعراجِ ـ: قالَ اللّهُ تَعالى : يا أحمَدُ، إنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أجزاءٍ، تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ، فَإِن اُطيبَ مَطعَمُكَ ومَشرَبُكَ فَأَنتَ في حِفظي وكَنَفي .

ـ در [رويدادهاى] شب معراج ـ: خداى ـ تعالى ـ فرمود : «اى احمد! همانا عبادت را ده بخش است ؛ نُه بخش آن جست و جوى حلال است . پس اگر خوردن و نوشيدنت پاك باشد، در نگاهداشت و حمايت منى» .

إرشاد القلوب : ٢٠٣

 نظر دهید »

بی نیازی از تجربه ها

23 بهمن 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام علی علیه السلام

مَن غَنِيَ عَنِ التَّجارُبِ ، عَمِيَ عَنِ العَواقِبِ .

هر كه خود را از تجربه‌ها بى‌نياز ببيند، فرجام‌ها را نمى‌بيند .

غرر الحكم : ح ٨٦٨٠
 

 نظر دهید »

دانش

09 بهمن 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

پیامبر اکرم (ص)

العِلمُ حَياةُ الإسلامِ و عِمادُ الدِّينِ .

دانش، [مايه] زندگى اسلام و تكيه گاه دين است.

كنز العمّال : ٢٨٦٦١

 نظر دهید »

فاطمه پاره تن من است

02 بهمن 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي


پیامبر اکرم (ص)

إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّي و هِىَ نورُ عَيني و ثَمَرَةُ فُؤادي ؛ يَسوؤُني ما ساءَها و يَسُرُّني ما سَرَّها و إنَّها أوَّلُ مَن يَلحَقُني مِن أهلِ بَيتي ؛

فاطمه پاره تن من و روشنى ديده و ميوه دل من است . آنچه او را ناراحت كند مرا ناراحت مى كند و آنچه شادش كند ، مرا شاد مى كند ؛ او نخستين كس از اهل بيت من است كه به من مى پيوندد .

أمالى صدوق، ص ٥٧٥

 نظر دهید »

گریه ام البنین(س) بر امام حسین علیه السلام

26 دی 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي


راوی :

كانَت اُمُّ البَنينَ تَخرُجُ إلَى البَقيعِ، فَتَندُبُ بَنيها أشجى نُدبَةٍ وأحرَقَها، فَيَجتَمِعُ النّاسُ إلَيها يَسمَعونَ مِنها، فَكانَ مَروانُ يَجيءُ فيمَن يَجيءُ لِذلِكَ، فَلا يَزالُ يَسمَعُ نُدبَتَها ويَبكي.
امّ البنين به بقيع مى‌رفت و در آن جا، اندوهگين‌ترين و سوزناك‌ترين مرثيه سرايى‌ها را براى پسرانش مى‌كرد. مردم نزد او گِرد مى‌آمدند و به آن مرثيه‌ها گوش فرا مى‌دادند. مروان هم از جمله كسانى بود كه به بقيع مى آمدند . او به مرثيه اُمّ البنين، گوش فرا مى داد و مى گريست.
مقاتل الطالبيّين : ص ۹۰

 نظر دهید »

درهای نیکی

18 دی 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 
 
پیامبر اکرم (ص)

ثَلاثٌ مِن أبوابِ البِرِّ : سَخاءُ النَّفسِ ، وطيبُ الكَلامِ ، وَالصَّبرُ عَلَى الأَذى.

سه چيز ، از درهاى نيكى است : سخاوت نفْس ، گفتار نيك ، و شكيبايى بر آزار .

 تحف العقول: ص ٨

 نظر دهید »

بالاترین نیکی ها

13 دی 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

فوق کل ذی بر بر حتی یقتل فی سبیل الله فاذا قتل فی سبیل الله فلیس فوقه بر.

رسول خدا(ص) می فرماید :

بالاتر از هر کار خیری، خیر و نیکی دیگری است تا آنکه فردی در راه خدا کشته شود، و بالاتر از کشته شدن در راه خدا خیر و نیکی نیست.

وسائل الشیعه، ج11، ص10، حدیث

 نظر دهید »

سمبل صبر و شکیبایی

04 دی 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

ای مریم ! خدا تو را به کلمه ای از خودش بشارت می دهد که نامش مسیح عیسی بن مریم است، در حالی که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان الهی است.
(سوره آل عمران، آیه ۴۵ )

 نظر دهید »

اطاعت از فاطمه علیها السلام

27 آذر 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام باقر علیه السلام می فرمایند:

«… ولقد کانت – علیها السلام – مفروضه الطاعه علی جمیع من خلق الله من الجن والانس والطیر والوحش والانبیاء والملائکه … ؛ اطاعت از فاطمه علیها السلام بر تمامی آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است .»

دلائل الامامه، ص 28 .

 نظر دهید »

مرگ عالِم

20 آذر 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:

مَوتُ العالِمِ مُصیبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ ، و هُوَ نَجمٌ طـمِسَ ، و مَوتُ قَبیلَةٍ أیسَرُ مِن مَوتِ عالِمٍ

مرگ عالم مصیبتی جبران ناپذیر و رخنه ای بسته ناشدنی است. او ستاره ای است که غروب می کند. مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ یک عالم است.

 کنز العمّال : ۲۸۸۵۸

 نظر دهید »

عافیت

13 آذر 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 
امام صادق علیه السلام :

العافِيَةُ نِعمَةٌ خَفِيَّةٌ ، إذا وُجِدَت نُسِيَت ، و إذا فُقِدَت ذُكِرَت .
عافيت نعمتى پنهان (ناشناخته) است. هر گاه باشد به دست فراموشى سپرده مى شود ( كسى قدرش را نمى داند) و هر گاه نباشد به ياد آورده مى شود.
كتاب من لا يحضره الفقيه : ۴/۴۰۶/۵۸۷۸

 نظر دهید »

نشانه آخرالزمان

06 آذر 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

زشت ترین راستگوئی

29 آبان 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

کتاب غذای روح است

24 آبان 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

قال امیر المومنین علی علیه السلام :الکتب بساتین العلماء  

                                                                     کتابها بوستانهای دانشمندان است .

                                                                                                        غرر الحکم ص245

 نظر دهید »

دانایی

16 آبان 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام علی علیه السلام

العِلمُ أصلُ كُلِّ خَيرٍ ، الجَهلُ أصلُ كُلِّ شَرٍّ .

دانايى، ريشه هر خوبى است؛ نادانى ريشه هر بدى است.

غرر الحكم : ٨١٨

 نظر دهید »

علم آموزی

08 آبان 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 
امام باقر علیه السلام :

لَو اُتِيتُ بِشابٍّ مِن شَبابِ الشِّيعَةِ لا يَتَفَقَّهُ[فِي الدِّينِ] لأَدَّبتُهُ ؛
اگر جوان شيعه اى را نزد من بياورند كه علم[دين] نمى آموزد، او را تأديب مى‌كنم .
المحاسن، ج ۱ ص ۳۵۷

 نظر دهید »

نیکی

01 آبان 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

نیکی به پدرومادر

26 مهر 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

پیامبر اکرم (ص) :

مَن سَرَّهُ أن يُمَدَّ لَهُ فِي عُمرِهِ و يُزادَ في رِزقِهِ فَليَبَرَّ والِدَيهِ ؛

هركه خوش دارد عمرش دراز و روزى‌اش بسيار شود، به پدر ومادرش نيكى كند .
میزان الحکمة ح ۲۲۶۴۳

 نظر دهید »

خصلت نیک

17 مهر 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام حسن مجتبی علیه السلام:

کانَ رَسولُ اللّه صلی الله علیه و آله فَخْما مُفَخَّما … یَتَکَلَّمُ بِجَوامِعِ الکَلِم فَصْلاً لا فُضولَ فیهِ و لا تَقصیرَ. دمثا، لَیْسَ بِالجافی و لا بِالْمَهینِ تَعظُمُ عِنْدَهُ النِّعْمَةُ و اِنْ دَقَّت لا یَذُمُّ مِنها شَیئا غَیْرَ اَنَّهُ کانَ لا یَذُمُّ ذَواقا و لا یَمدَحُهُ و لا تُغضِبُهُ الدُّنْیا و ما کانَ لَها، فَاِذا تُعوطیَ الحَقّ لَم یَعْرِفهُ اَحَدٌ، و لَم یَقُمْ لِغَضَبِهِ شَی ءٌ حَتّی یَنتَصِرَ لَه …

رسول اکرم صلی الله علیه و آله (در نظرها) با شکوه و بزرگوار بودند …

سخنانی کوتاه، جامع و بی چون و چرا می‌گفتند؛ بدون کم و زیاد

نرم خو و مهربان بودند

در حق کسی ظلم نمی‌کردند

کسی را خوار نمی‌شمردند

نعمت را اگرچه کم بود، بزرگ می‌دانستند و چیزی از آن را نکوهش نمی‌کردند

از مزه غذا نه بد می‌گفتند و نه تعریف می‌کردند

دنیا و آنچه به آن مرتبط است ایشان را خشمگین نمی‌ساخت

و هرگاه حقی ضایع می‌شد، احدی را ملاحظه نمی‌کردند و چیزی باعث رفع خشمشان نمی‌شد، تا آن که حق را حاکم سازند.

     عیون اخبارالرضا، جلد ۲، صفحه283

 نظر دهید »

پاداش خداوند به بندگان خوب

04 مهر 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام علی علیه السلام:

إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه ُ لِخاصَّةِ أولیائِهِ.

جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند آن را بر روی اولیای خاص خود گشوده است.

      نهج البلاغه، خطبه ۲۷

 نظر دهید »

آزمون منتظران در دوران غیبت

28 شهریور 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام کاظم علیه السلام:

یا بُنَیَّ إِنَّمَا هِیَ مِحْنَةٌ مِنَ اَللَّهِ اِمْتَحَنَ بِهَا خَلْقَهُ

فرزندم، (غیبت قائم) یک آزمون الهی است که به وسیله‌ی آن بندگانش را می‌آزماید.

   الغیبة (للطوسی)، جلد ۱، صفحه ۱۶۶

 

 نظر دهید »

دعای هر روز ماه صفر

17 شهریور 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

پای بندی به عهد و پیمان

01 شهریور 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام علی علیه السلام:إنَّ العُهودَ قَلائدُ فی الأعناقِ إلی یَومِ القِیامَةِ، فمَن وَصَلَها وَصَلَهُ اللّه، و مَن نَقَضَها خَذَلَهُ اللّه، و مَنِ استَخَفَّ بِها خاصَمَتهُ إلَی الّذی أکَّدَها و أخَذَ خَلقَهُ بِحِفظِها.
همانا پیمان ها، قلاده هایی است که تا روز قیامت بر گردن است، هر که آنها را رعایت کند خداوند به او احسان نماید و هر که آنها را بشکند خداوند او فرو بگذارد و هر که پیمان ها را سبک شمارد پیمان ها از او نزد آن کس که بر پیمان ها تأکید کرده و از خلق خود خواسته است تا آنها را پاس دارند، شکایت برد.

 نظر دهید »

حسین(ع) درى از درهاى بهشت

18 مرداد 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند :
ان الحسین باب من اءبواب الجنة
بى گمان حسین درى از درهاى بهشت است .
منبع : کتاب احقاق الحق 9/202

 نظر دهید »

راه نیکی و نیکوکاری

11 مرداد 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

عید پر برکت

04 مرداد 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

الصادق(ع): والله لو عرف الناس فضل هذا اليوم بحقيقته لصافحتهم الملائكة في كل يوم عشر مرات… وما اعطي الله لمن عرفه ما لايحصي بعدد. مصباح المتهجد: 738. امام صادق(ع) فرمود: به خدا قسم اگر مردم فضيلت واقعي «روز غدير» را مي شناختند، فرشتگان روزي ده بار با آنان مصافحه مي كردند و بخششهاي خدابه كسي كه آن روز را شناخته، قابل شمارش نيست.

 نظر دهید »

امور دنیا و آخرت

26 تیر 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 

امام محمد باقر(ع): چه بسا شخص حریص بر امری از امور دنیا، که بدان دست یافته و باعث نافرجامی و بدبختی او گردیده است، و چه بسا کسی که برای امری از امور آخرت کراهت داشته و بدان رسیده، ولی به وسیله آن سعادتمند گردیده است.
بحارالانوار، دار احیاء الترا العربی، ج 75، ص (166)

 نظر دهید »

چه كسى تو را ادب آموخت؟

05 تیر 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

حضرت عيسى عليه السلام :

قيلَ لِعيسى عليه السلام : مَن أدَّبَكَ ؟ قالَ : ما أدَّبَني أحَدٌ ، رَأَيتُ قُبحَ الجَهلِ فَجانَبتُهُ .

به عيسى عليه السلام گفته شد : چه كسى تو را ادب آموخت؟ فرمود : «كسى مرا ادب نياموخت ؛ بلكه زشتىِ نادانى [و بى ادبى] را ديدم و از آن دورى گزيدم» .
                                                                                                                                                           تنبيه الخواطر: ج ۱ ص ۹۶

 نظر دهید »

ز آستان رضا سرخط امان دارم

31 خرداد 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

بر روی رضا شمس امامت صلوات

بر شافع ما روز قیامت صلوات

در شام ولادتش که شادند همه

بفرست بر این روح کرامت صلوات صلوات

**************************************

ز آستان رضا سرخط امان دارم٬ رخ نیاز بر این پاک آستان دارم

اگر چه کم ز غبارم، به شوق نکهت گل همیشه جای، در این طرفه بوستان دارم

ز تیر حادثه مرغی شکسته بال و پرم درین چمن به صد امید آشیان دارم

 نظر دهید »

جايگاه حضرت معصومه(س)

22 خرداد 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

لقب «معصومه» را امام رضا(ع) به خواهر خود عطا فرمود:

آن حضرت در روايتى فرمود:

«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى.»
«هركس معصومه را در قم زيارت كند،مانند كسى است كه مرا زيارت كرده است.»
اين لقب، كه از سوى امام معصوم به اين بانوى بزرگوار داده شده، گوياى جايگاه والاى ايشان است.

امام رضا(ع) در روايتى ديگر مى فرمايد:
هركس نتواند به زيارت من بيايد، برادرم را در رى يا خواهرم را در «قم» زيارت كند كه ثواب زيارت مرا در مى يابد.
لقب ديگر حضرت معصومه(س) «كريمه اهل بيت» است. اين لقب نيز بر اساس رؤياى صادقانه يكى از بزرگان، از سوى اهل بيت به اين بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى اين رؤياى صادقانه بدين شرح است :

مرحوم آيت اللّه سيّد محمود مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى (ره) بسيار علاقه مند بود كه محل قبر شريف حضرت صدّيقه طاهره (س) را به دست آورد. ختم مجرّبى انتخاب كرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به پايان رساندن ختم و توسّل بسيار، استراحت كرد. در عالم رؤيا به محضر مقدّس حضرت باقر(ع) و يا امام صادق (ع) مشرّف شد.

امام به ايشان فرمودند:

«عَلَيْكَ بِكَرِيمَةِ اَهْل ِ الْبَيت ِ.»
يعنى به دامان كريمه اهل بيت چنگ بزن .

ايشان به گمان اينكه منظور امام (ع) حضرت زهرا(س) است، عرض كرد: «قربانت گردم، من اين ختم قرآن را براى دانستن محل دقيق قبر شريف آن حضرت گرفتم تا بهتر به زيارتش مشرّف شوم.»امام فرمود: «منظور من، قبر شريف حضرت معصومه در قم است.» سپس افزود:«به دليل مصالحى خداوند مى خواهد محل قبر شريف حضرت زهرا(س) پنهان بماند; از اين رو قبر حضرت معصومه(س) را تجلّى گاه قبر شريف حضرت زهرا(س) قرار داده است. اگر قرار بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتى براى آن مقدّر بود، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه(س) داده است.»مرحوم مرعشى نجفى هنگامى كه از خواب برخاست، تصميم گرفت رخت سفر بر بندد و به قصد زيارت حضرت معصومه (س) رهسپار ايران شود. وى بى درنگ آماده سفر شدو همراه خانواده اش نجف اشرف را به قصد زيارت كريمه اهل بيت ترك كرد.

ناسخ التواريخ، ج ٣، ص ٦٨، به نقل از كريمه اهل بيت، ص ٣٢

زبدة التصانيف، ج ٦، ص ١٥٩، به نقل از كريمه اهل بيت، ص ٣

 نظر دهید »

به عهده گرفتن کار

17 خرداد 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.

هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آن‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.

کنزالعمال، ج ۶، ص ۲۰، ح ۱۴۶۵۴

 نظر دهید »

ایثار

11 خرداد 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام علی علیه السلام :

مِن شِيَمِ الأَبرارِ حَملُ النُّفوسِ عَلَى الإِيثارِ .

وا داشتن نفس به ايثار ، از خصلت هاى نيكان است.
غرر الحكم : ج ۶ ص ۲۸ ح ۹۳۵۰

 نظر دهید »

شکر نعمت

05 خرداد 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام علی علیه السلام :

إِذَاوَصَلَتْ وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ اَلنِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ اَلشُّكْرِ .

هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى آورد ادامه آن را به واسطه کمى شکرگذارى از خود دور نسازيد.
نهج البلاغه ، حکمت ۱۳

 نظر دهید »

گناهی که از کار خوب بهتر است

26 اردیبهشت 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام علی ‌علیه  السلام:

سَیِّئَةٌ تَسوؤُکَ خَیرٌ عِندَ اللَّهِ مِن حَسَنَةٍ تُعجِبُکَ

گناهی که اندوهگین‌ ات کند، نزد خدا بهتر است از کار نیکی که به خودپسندی گرفتارت سازد.

نهج البلاغه، حکمت ۴۶

 نظر دهید »

خداوند چگونه به یک خانواده برکت می‌دهد؟

20 اردیبهشت 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

پیامبر صلی الله علیه و آله:

إذا أرادَ اللّه بِأهلِ بَیتٍ خَیرا فَقَّهَهُم فِی الدّینِ و َوَقَّرَ صَغیرُهُم کَبیرَهُم و َرَزَقَهُمُ الرِّفقَ فی مَعیشَتِهِم و َالقَصدَ فی نَفَقاتِهِم و َبَصَّرَهُم عُیُوبَهُم فَیَتُوبُوا مِنها.

هرگاه خداوند برای خانواده ای خیر بخواهد آنان را در دین دانا می کند، کوچک ترها بزرگ ترهایشان را احترام می نمایند، مدارا در زندگی و میانه روی در خرج روزیشان می نماید و به عیوبشان آگاهشان می سازد تا آنها را برطرف کنند.

نهج الفصاحه، ص ۱۸۱، ح ۱۴۷

 نظر دهید »

چگونه دعا کنیم که مستجاب شود؟

12 اردیبهشت 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

استجابت دعا شرطش توبه است. اگر شرایط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمى خواهد بود. البته استجابت به این معنا نیست که تا دعا کردیم فوراً نتیجه‌اش را ببینیم، بلکه گاهى استجابت بعد از دعاى خاص خالص و مُخلَص می‌شود که جزو اخیرِ علّت تامّه است. ما باید دعا کنیم تا توفیق حال دعا را پیدا کنیم.

جهت دعا این امور لازم است:

1. ثنا و تعظیم و تمجید ساحت مقدس حضرت حق تبارک و تعالى؛

2. اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن، که تقریباً به منزله  توبه یا ملازم آن است؛

3. صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام، که وسیله و واسطه  فیض هستند؛

4. بکا و گریه، و اگر نشد تباکى، ولو خیلى مختصر.

و بعد از این‌ها درخواست حاجت که در این صورت، برآورده شدن حاجت برو برگرد ندارد. البته اگر این مطالب در سجده باشد، مناسب‌تر است و تأثیر بکا در این میان به جایى می‌رسد که در عمل ام داوود و نیز در قنوت وتر آمده: «فَإِنَّ ذلِکَ عَلامَةُ الْإجابَةِ؛ این نشانه  مستجاب شدن است.» یعنى راه تکوینى به خدا و ارتباط با غیب است، البته براى کسى که این مطالب را باور کند.

راه خلاص از گرفتاری‌ها منحصر است به دعا کردن در خَلَوات براى فرج ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف. نه دعاى همیشگى و لقلقه  زبان و صِرف گفتن «عَجِّلْ فَرَجَهُ»، بلکه دعاى با خلوص و صدق نیت و همراه با توبه. ما خود را از اطرافیان و دوستان آن حضرت می‌دانیم؛ ولى در این امر، یعنى دعا براى تعجیل ظهور او مسامحه می‌کنیم!(آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت رحمه‌الله علیه)

 نظر دهید »

نگاه امام حسن مجتبی (ع) به ماه مبارک رمضان

08 اردیبهشت 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام حسن مجتبی (علیه السلام):

إنَّ اللهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلی مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَ قَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا.

خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد؛ پس عدّه ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجّهی و سهل انگاری خسارت و ضرر می نمایند.

     تحف العقول، ص ۲۳۴

 نظر دهید »

رمضان ماه رحمت

29 فروردین 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار؛
رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه ‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.
(بحار الانوار، ج 93، ص 342)

 نظر دهید »

محبوب ترین کارها

14 فروردین 1400 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

صدقه دادن

23 اسفند 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

زیانکار

19 اسفند 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

بیست و دوم بهمن، عید حقیقی ملت ما

21 بهمن 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام، راه آزاد زیستن، کامل شدن، ساختن زندگی به شکلی که مورد رضای خدا و دستور اسلام است، سازندگی حقیقی زندگی و عدم سازش با قدرتهای ضداسلامی را به ما نشان داد. اینها، برای ما درسهای بیست و دوم بهمن است.
بیست و دوم بهمن، عید حقیقی برای ملت ماست. بیست و دوم بهمن، برای ملت ما در حکم عید فطری است که ملت در آن، از یک دوران روزه‌ی سخت خارج شد؛ دورانی که محرومیت از تغذیه‌ی معنوی و مادّی را بر ملت ما تحمیل کرده بودند. بیست و دوم بهمن، در حکم عید قربان است؛ زیرا در آن روز و به آن مناسبت بود که ملت ما اسماعیلهای خودش را قربانی کرد.
بیست و دوم بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت.(3/مائده)
مسؤولان برگزار کننده‌ی دهه‌ی فجر، باید تا آن‌جا که در وسعشان است، با برنامه‌های خوب و متنوع و پُرمغز و پُرمعنا، مردم را با حقیقت این دهه آشنا کنند.بیانات رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم

 نظر دهید »

یا زهرا(س)

27 دی 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«… یا فاطمه! لو ان کل نبی بعثه الله وکل ملک قربه شفعوا فی کل مبغض لک غاصب لک ما اخرجه الله من النار ابدا؛  ای فاطمه! اگر تمام پیامبرانی که خدا برانگیخته و تمام فرشتگانی که مقرب درگاه خود گردانده است، برای هر کینه توزی که حق تو را غصب نموده است، شفاعت کنند، هرگز خدا او را از آتش [دوزخ] خارج نمی سازد .» بحارالانوار، ج 76، ص 354

 نظر دهید »

جوانان

20 دی 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

در مدینه ماتمی چون ماتم زهرا نبود

14 دی 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

در مدینه ماتمی چون ماتم زهرا نبود                                         چون به گلزار نبی جز یک گل زیبا نبود
در تمام زندگی داغی برای مرتضی                                       سخت چون داغ عزیزش حضرت زهرا نبود

 نظر دهید »

رحمت خداوند

19 آذر 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

عاقبت همّ و غم دنیا و آخرت

12 آذر 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام صادق علیه السلام:

مَن أصبَحَ و أمسی و الدنیا أکبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللّه ُ تعالی الفَقرَ بینَ عَینَیهِ و شَتَّتَ أمرَهُ و لم یَنَلْ مِن الدنیا إلاّ ما قَسَمَ اللّه ُ له، و مَن أصبَحَ و أمسی و الآخرةُ أکبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللّه ُ تعالی الغِنی فی قلبِهِ و جَمَعَ لَهُ أمرَهُ.

کسی که شب و روز بزرگترین همّ و غمش دنیا باشد، خداوند متعال فقر را در برابر چشمانش قرار دهد و کارش را پریشان سازد و از دنیا جز به آنچه خداوند قسمتش کرده است نرسد و کسی که شب و روز بزرگترین همّ و غمش آخرت باشد، خداوند دلش را بی نیاز گرداند و کارش را سامان دهد.

 نظر دهید »

خدا چه کسی را دوست دارد؟

05 آذر 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

تسلط بر خود

28 آبان 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

دوست واقعی

21 آبان 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام علی(ع):

هر که تو را به عیبت بینا گرداند و در نبودنت حافظ(آبرو و راز) تو باشد، او همان دوست(حقیقی) است، پس او را نگه دار.غررالحکم حدیث8746

 نظر دهید »

سلام بر محمد(ص)،پیام آور نور و رحمت

12 آبان 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

تا نام تو برده می‏ شود، چراغ‏های صلوات، در جان لحظه ‏ها فروزان می‏ شوند. تا فضیلتی از تو گفته می‏ شود، دل‏ها از بوی گل محمدی زنده می‏ شوند. یاد نویدبخش تو، درب‏های صبح را به رویِ ما می‏ گشاید. قرآن ، نزدیک‏ترین راه رهایی است و نهج‏ الفصاحه ‏ات، پاک‏ترین مبحث بندگی.

 نظر دهید »

زنده نگه داشتن احادیث

07 آبان 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

تفسیر عدالت

28 مهر 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام رضا (علیه السلام):

مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم یَظْلِمْهُم، وحَدَّثَهُم فَلَم یَکْذِبْهُم، ووَعَدَهُم فَلَم یُخْلِفْهُم،‌ فَهُو مِمَّن کَمُلَتْ مُرُوَّتُهُ وظَهَرَتْ عَدالَتُهُ.

هر کس در تعامل با مردم به آن‌ها ستم نکند، و در گفته‌هایش به آن‌ها دروغ نگوید، و در وعده‌هایش به آن‌ها خلف وعده نکند، چنین کسی مروّتش کامل و عدالتش آشکار است. عیون أخبار الرضا، ج 2، ص 30

 نظر دهید »

عاملی برای غم و اندوه زیاد

14 مهر 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

در روایات از گناه به عنوان عامل بروز مشکلات اقتصادی یاد شده است: رسول خدا(ص) فرمود:

«إنَّ مِنَ الذُّنوبِ ذُنوبَاً لا یُکَفِّرُهَا صلاةٌ و لا صومٌ . قیل: یا رسول الله! فَمَا یُکَفِّرُهَا؟ قال: اَلْهُمُومُ فِی طَلَبِ الْمَعِیشَة؛ برخی گناهان هستند که هیچ نماز و روزه ای آنها را نمی پوشاند. عرض شد: ای رسول خدا ! پس چه چیز آنها را می پوشاند [و از بین می برد؟] حضرت فرمود: اندوه برای کسب درآمد و گذران زندگی.»

 نظر دهید »

از دردهایم با تو میگویم پدرجان

02 مهر 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي


از دردهایم با تو میگویم پدرجان
از گوشواره از النگویم پدرجان

تنها نشانی مانده آن هم جای زخم است
دشمن شبیخون زد به گیسویم پدرجان

 نظر دهید »

مشمولان شفاعت

26 شهریور 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

قال رسول اله صلی الله علیه و آله:

« أَرْبَعَةٌ أَنَا الشَّفيعُ لَهُمْ يَوْمَ القِيمَةِ:

1ـ مُعينُ أَهْلِ بَيْتى.
2ـ وَ الْقاضى لَهُمْ حَوائِجَهُمْ عِنْدَ مَا اضْطُرُّوا إِلَيْهِ.
3ـ وَ الُْمحِبُّ لَهُمْ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ.
4ـ وَ الدّافِعُ عَنْهُمْ بِيَدِهِ.»:
چهار دسته اند كه من، روز قيامت، شفيع آنها هستم:1ـ يارى دهنده اهل بيتم،2ـ برآورنده حاجات اهل بيتم به هنگام اضطرار و ناچارى،3ـ دوستدار اهل بيتم به قلب و زبان،4ـ و دفاع كننده از اهل بيتم با دست و عمل.

 نظر دهید »

بعد از عاشورا بر اهل بیت امام حسین (ع) چه گذشت؟

11 شهریور 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

سال 61 هجری‌قمری، عصر روز دهم محرم لشکر یزید بعد از اینکه امام حسین(ع) را به شهادت رساند به دستور فرماندهان خود به غارت و آتش زدن خیمه‌ها و آزار و اذیت خاندان نبوت پرداختند، آن نامردمان به سوی خیمه‌های حرم امام حسین(ع) روی آوردند و اثاث و البسه و شتران را به یغما بردند.

دختران رسول خدا (ص) و حریم او از خیمه‌ها بیرون آمده و می‌گریستند و در فراق حامیان و عزیزان خود شیون و زاری می‌ کردند.

بعد از این اهل‌بیت را با سر و پای برهنه و لباس به یغما رفته به اسیری گرفتند و آن بزرگواران به سپاه دشمن می‌گفتند که ما را بر کشته حسین (ع) بگذرانید، چون اهل‌بیت(ع) نگاهشان به کشته‌ها افتاد فریاد کشیدند و بر صورت خود زدند.
و همان عصر عاشورا بود که عمر سعد، سر مبارک امام حسین(ع) را با خولی بن یزید اصبحی و حمید بن مسلم ازدی نزد عبیداله بن زیاد به کوفه فرستاد و سرهای یاران و خاندان او را جمع کرده و 72 سر بود و به همراهی شمر بن ذی‌الجوشن و قیس بن اشعث به کوفه فرستاد.
 
سپس کشته‌های خودشان را پیدا کرده دفن نمودند ولی جنازه بی‌سر و زیر پای اسبان لگدکوب شده امام حسین(ع) و یارانش تا روز دوازدهم محرم عریان در بیابان کربلا بود تا اینکه توسط قبیله بنی‌اسد و به راهنمائی امام سجاد(ع) دفن شدند.
 
شب یازدهم محرم را گویا اسرای اهل‌بیت (ع) درخیمه ای نیم‌سوخته سپری کردند در این رابطه در مقاتل چیزی از احوال اهل‌بیت (ع) نقل نشده ولی می‌توان تصور کرد چه شب سختی را بعد از یک روز پر سوز و از دست دادن عزیزان و غارت اموال و اسارت و سوختن خیمه‌ها و اهانت‌ها داشته‌اند.
 
عمر سعد ملعون در روز 11 محرم دستور کوچ از کربلا به سوی کوفه را می‌دهد و زنان و حرم امام حسین(ع) را بر شتران بی‌جهاز سوار کرده و چون اسیران کفار در سخت‌ترین مصائب کوچ می‌دهند.
در هنگام حرکت از کربلا عمر سعد دستور داد که اسرا را از قتلگاه عبور دهند.

روز 12 محرم اسرا را وارد شهر کوفه کردند، گویا شب دوازدهم را اسرا در پشت دروازه‌های کوفه و بیرون شهر سپری کرده باشند در اثر تبلیغات عبیدالله بن زیاد علیه امام حسین (ع) و خارجی معرفی کردن آن حضرت مردم کوفه از این پیروزی خوشحال می‌شوند و جهت دیدن اسرا به کوچه‌ها و محله‌ها روانه می‌شوند و با دیدن اسرا شادی می‌کنند.
 ولی با خطابه‌هایی که امام سجاد(ع) و خانم زینب(س) و سایراسرا ایراد می‌کنند و خودشان را به کوفیان و مردم می‌شناسانند و به حق بودن قیام امام حسین(ع) اذعان می‌کنند شادی کوفیان را به عزا تبدیل کردند.
در طول مدتی که در کوفه و در میان مردم به عنوان اسیر جنگی حرکت می‌کردند سرها بالای نیزه بود و اسرا در کجاوه‌هایی جا داده شده بودند و آنان که خیال می‌کردند اسرا از خارجیان هستند و بر خلیفه یزید عاصی شده‌اند، جسارت و اهانت می‌کردند، عده‌ای هم از نسب اسرا سوال می‌کردند با این وضع وارد دارالاماره و مجلس عبیدالله بن زیاد که حاکم کوفه و باعث اصلی شهادت امام حسین(ع) بود می شوند، این ملعون جلوی چشم اسرا و مردم با چوب‌دستی به سر مبارک می‌زد و خود را پیروز میدان قلمداد می‌کرد و کشته شدن امام حسین(ع) را خواست خدا قلمداد می‌‌نمود.
 ولی با جواب‌های که از جانب خانم زینب و امام سجاد(ع) می‌شنید بیشتر رسوا می‌شد.
نقل شده که اهل‌بیت(ع) را سه روز پشت دروازه‌های دمشق نیز نگه داشتند تا شهر را آذین‌بندی و آماده برای جشن و شادی کنند.

در بیشتر منابع نقل شده که روز اول صفر سر امام حسین(ع) را همراه کاروان اسرا وارد دمشق کردند.

واقعه دلخراشی که برای اسرا اتفاق افتاد این بود که با وجود خواست آن بزرگواران مبنی بر ورود به شهر از جای خلوت و بطور جداگانه از سرهای مبارک، ولی شمر ملعون دستور داد سرها جلوی کاروان اسرا و از دروازه شهر که جمعیت انبوهی تجمع کرده بودند وارد کنند، و مردم غافل شام که از حقیقت ماجرا بی‌خبر بودند با مشاهده کاروان شادی و هلهله می‌کردند و بر سرها اهانت می‌ کردند.
سفر شام برای اهل‌بیت(ع) امام حسین(ع) بسیار تلخ و مصیبت‌های دوران اسارت در این دیار، برایشان از سخت‌ترین مصیبت‌ها بوده است.
وقتی از امام سجاد(ع) پرسیدند در سفر کربلا، سخت‌ترین مصیبت‌های شما کجا بود، سه بار فرمودند: «الشام، الشام، الشام».
در شام نیز اسرای آل محمد(ص) را در حالی که به ریسمان بسته شده بودند، به مجلس یزید وارد کردند، وقتی بدان حال در پیش روی یزید ایستادند، سر امام(ع) را در برابر یزید می‌گذارند و این صحنه از سوزناک‌ترین صحنه‌هایی است که برای امام سجاد(ع) و خانم زینب اتفاق می‌افتد، چرا که یزید ملعون بر سر امام(ع) توهین کرده و شماتت می‌کند و با قرائت اشعاری خود را پیروز میدان می‌داند و به مردم اجازه حضور می‌دهد و در آن مجلس به لب‌های مقدس امام(ع) جلوی چشم اسرا خیزران می‌زند.
اسرا در مدتی که در شام بودند بنابر روایتی در یک خرابه به صورت زندانی نگهداری می‌ شدند و در این مدت یزید ملعون چندین مرتبه خواست که امام سجاد(ع) را شهید کند که خانم زینب مانع می‌شدند.

در مقاتل آمده است یزید خطیبی خواست در اجتماع مردم صحبت کند و از یزید و معاویه ستاش کند و به امام علی (ع) و فرزندان آن حضرت جسارت کند و در رابطه با پیروزی ظاهری یزید به اصطلاح سخنرانی کند.
 خطیب ایراد سخن کرد و اوامر یزید را اجرا نمود و به ذم امام حسین(ع) پرداخت در این حین امام سجاد(ع) فرمود: ای یزید! به من اجازه بده بالای این چوب‌ها روم (منظور میزی بود که خطیب شامی روی آن صحبت می‌کرد) تا چند کلمه‌ای صحبت کنم که موجب خشنودی خداوند و اجر و ثواب حضار باشد.
یزید نپذیرفت، ولی مردم اصرار کردند تا امام(ع) به منبر رفت، امام(ع) خطبه‌ای خواند بعد از حمد و ثنای خدا خود را معرفی کردند، که اصل و نسبشان کیست به ماجرای کربلا و اسیری خود اشاره فرمودند.
در مجلس غوغایی بر پا شد و همه علیه یزید همهمه می‌کردند یزید از مؤذن خواست که اذان بگوید، ولی امام(ع) از این اذان هم علیه یزید استفاده کرده و یزید را رسوا نمود.
بعد از اینکه مردم شام با خطابه‌های حضرت زینب و امام سجاد(علیهما‌السلام) از اسرای اهل‌بیت(ع) به شناخت کامل رسیدند.
یزید تحت فشار افکار عمومی و جهت جلوگیری از رسوائی بیشتر سه پیشنهاد از امام سجاد(ع) را خواست، اینکه سر امام حسین را پس دهد،چیزهائی که غارت شده برگردانند، اسرا را در صورت کشتن امام سجاد(ع) با یک فرد امین به مدینه روانه کند.

ولی یزید سر امام(ع) را پس نداد و از کشتن امام(ع) منصرف شد و پیراهن کهنه امام حسین(ع) را با مقداری پول پس داد، و اجازه داد که اسرای اهل‌بیت(ع) در شام برای شهدای کربلا عزاداری کنند.
بعد از اینکه مدتی اسرا در شام مقیم بودند یزید از فتنه مردم بیمناک شده و از نعمان بن بشیر، که قبلا امیر کوفه بود، خواست فردی پارسا و امین همراه اسرا و بنا به خواست خودشان روانه مدینه کند.
 راوی می‌گوید: هنگامی که اهل و عیال امام حسین(ع) از شام برگشتند و به عراق رسیدند از راهنمای کاروان خواستند که آنها را از راه کربلا عبور دهد و ایشان قبر امام حسین(ع) را زیارت کنند و چند روزی بعد از رسیدن به کربلا مشغول عزاداری و سوگواری برای امام(ع) و شهدای کربلا بودند.
گویا خروج اسرا از شام به طرف مدینه در بیستم صفر 61 بوده یعنی مدت 20 روز از ورود به شام تا خروج از آن طول کشیده، بعد از زیارت قبور شهدای کربلا راهی مدینه شدند و بالاخره زینبی که با برادران و اقوام خویش از مدینه خارج شده بود بدون برادر و خویشان و با رنج سفر و داغ شهداء و مصیبت‌هایی که در طول این مدت دیده بود وارد مدینه شد.

 نظر دهید »

برترین عید امت

15 مرداد 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

رسول خدا ص فرمود: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است، و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابی‌طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد».

 نظر دهید »

کمال انسان

07 مرداد 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ التَّفقُّهُ فِی الدِّینِ و الصَّبرُ عَلَی النّائِبَهِ و تَقدیرُ المَعیشَهِ.

همه کمال در شناخت عمیق دین و شکیبایی در پیشامد‌های ناگوار و اندازه نگاه داشتن در زندگی است.

(تحف العقول، ص. ۲۱۳)

 نظر دهید »

عبادت

18 تیر 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 
امام علی علیه السلام :

في الانفِرادِ لِعِبادَةِ اللّهِ كُنُوزُ الأرباحِ .
گنجهاى پر سود در خلوتِ عبادت خداست.
غرر الحكم : ۶۵۰۴.

 نظر دهید »

لباس تمیز در کلام امام علی(ع)

08 تیر 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 
امام علی علیه السلام :

النَّظيفُ مِن الثِّيابِ يُذهِبُ الهَمَّ و الحُزنَ ، و هُو طَهورٌ للصَّلاةِ .

لباس تميز غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.                                     الكافي : ۶ / ۴۴۴ / ۱۴

 نظر دهید »

شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد

27 خرداد 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

بار دیگر ظالمانه، خیل جلادان شبانه
با دو دست بسته بردند یک غریبی را ز خانه
بار دیگر دست گلچین در مدینه آتش افروخت
بار دیگر آشیانی در میان شعله‌ها سوخت
داغ یک دسته شقایق، بر دل خونین صادق
بار دیگر شد شکسته حرمت قرآن ناطق

شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد

 نظر دهید »

پاداش شاد کردن دل دیگران

25 خرداد 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام صادق علیه‏‌السلام: 

چون خداوند مـؤمـن را از قـبرش درآورد تمثالی با او خارج شود که در جلو او راه می رود و هرگاه مؤمن یکی از صحنه‏‌های هراس انگیز روز قیامت را ببیند آن تمثال به او گوید: نترس و غم به خود راه مده … مؤمن به او گوید … تو کیستی؟ تمثال گوید: من همان شادی و سُروری هستم که به برادر مؤمنت رساندی.

 متن حدیث: 

 قال الصادق علیه‌‏السلام:

إذا بَعَثَ اللّه‏ُ المؤمنَ مِن قَبرِهِ خَرَجَ مَعهُ مِثالٌ یَقدُمُ أمامَهُ ، کُلَّما رَأی المؤمنُ هَوْلاً مِن أهوالِ یَومِ القِیامَةِ قالَ لَهُ المِثالُ : لا تَفزَعْ ولا تَحزَنْ … فیقولُ لَهُ المؤمنُ : … مَن أنتَ ؟ فیقولُ : أنا السُّرورُ الذی کُنتَ أدخَلتَ علی أخیکَ المؤمِنِ.

   “اصول کافی ، جلد 2، صفحه 190″

 نظر دهید »

ثواب صدقه

11 خرداد 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 
پیامبر اکرم (ص) :

مَن أعطى دِرهَما في سَبيلِ اللّهِ كَتَبَ اللّهُ لَهُ سبعَمِائةِ حَسَنَةٍ .
هر كه يك درهم در راه خدا بدهد، خداوند برايش هفتصد ثواب مى نويسد.
الأمالي للطوسيّ : ۱۸۳ / ۳۰۶

 نظر دهید »

سه نشانه اسراف کنندگان در کلام امام صادق(ع)

07 خرداد 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام صادق علیه السلام:

اسراف کننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نیست خریداری می‏ کند، آنچه در شأنش نیست می‏ پوشد و آنچه در شأنش نیست می‏ خورد.

 متن حدیث: 

 قال الصادق علیه السلام: لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَشتَری ما لَیسَ لَهُ وَ یَلبِسُ ما لَیسَ لَهُ و َیَاکُلُ ما لَیسَ لَهُ.

 "خصال، ص ۱۲۱- تفسیر نورالثقلین،ج ۱، ص ۷۷۲”

 نظر دهید »

فلسفه روزه

31 اردیبهشت 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

قال الصادق علیه السلام:

انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند.

من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح

 نظر دهید »

دوستی اهل بيت رسول الله صلي الله عليه وآله

20 اردیبهشت 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

قالَ الامامُ الْحَسَنُ الْمُجتبي عليه الصلوة السّلام: وَ إنّ حُبَّنا لَيُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَني آدَم، کَما يُساقِطُ الرّيحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.
فرمود: همانا محبّت و دوستي با ما (اهل بيت رسول الله صلي الله عليه وآله) سبب ريزش گناهان - از نامه اعمال - مي شود، همان طوري که وزش باد، برگ درختان را مي ريزد.
[کلمه الامام حسن ج۷ص۲۵]

 نظر دهید »

مقام حضرت خديجه سلام الله علیها در پيشگاه خداوند

15 اردیبهشت 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي


ابوسعيد خدري مي­گويد: رسول خدا فرمود: وقتي كه در شب معراج ، جبرئيل مرا به سوي آسمانها برد و سير داد، هنگام مراجعت به جبرئيل گفتم : «آيا حاجتي داري؟» جبرئيل گفت: « حاجت من اين است كه سلام خدا و سلام مرابه خديجه برساني »پيامبر (صلي الله عليه وآله) وقتي كه به زمين رسيد ، سلام خدا و جبرئيل را به خديجه ابلاغ كرد. خديجه گفت «ان الله هو السلام ، وفيه السلام ، اليه السلام ، وعلي جبرئيل السلام ؛ همانا ذات پاك خدا سلام است، واز او است سلام ، وسلام به سوي او باز گردد و برجبرئيل سلام باد.»[1]
پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود:
جبرئيل نزد من آمد و گفت : اي رسول خدا!اين خديجه است ، هرگاه نزد تو آمد، بر او از سوي پروردگارش و از طرف من ، سلام برسان:
« و بشرها ببيت في الجنة من قصب لاصخب و لانصب»
«و او را به خانه­ اي از يك قطعه (از زبرجد ) در بهشت كه در آن رنج و ناآرامي نيست ، مژده بده »[2]

[1] مجلسي، محمدتقي؛ بحار الانوار ، بيروت ، مؤسسه الوفاء ،1404ه. ق ، ج16،ص7

[2]مجلسي، محمدتقي؛ بحار الانوار ، بيروت ، مؤسسه الوفاء ،1404ه. ق ، ج16،ص 8

 نظر دهید »

ماه خوب خدا

03 اردیبهشت 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

امام صادق علیه السلام :

مَن صامَ ثَلاثَةَ أيّامٍ مِن آخِرِ شَعبانَ ووَصَلَها بِشَهرِ رَمَضانَ ، كَتَبَ اللّهُ لَهُ صَومَ شَهرَينِ مُتَتابِعَينِ .
هر كس سه روزِ آخر شعبان را روزه بدارد و آنها را به ماه رمضان متّصل كند ، خداوند براى او پاداش روزه دو ماه پياپى را مى نويسد .
كتاب من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۹۴ ح ۱۸۲۹

 نظر دهید »

عاقبت شکوه از خدا، فروتنی مقابل سرمایه‌دار و اندوه دنیا در کلام امام علی(ع)

25 فروردین 1399 توسط اعظم مهديزاده نراقي

کسی که از دنیا اندوهناک می باشد، از قضاء الهی خشمناک است.

آن کس که از مصیبت وارد شده شکوه کند از خدا شکایت کرده است.

کسی که نزد توانگری رفته و به خاطر سرمایه اش برابر او فروتنی کند، دو سوّم دین خود را از دست داده است.

آن کس که قرآن بخواند و وارد آتش جهنّم شود حتما از کسانی است که آیات الهی را بازیچه قرار داده است.

و آن کس که قلب او با دنیا پرستی پیوند خورد، همواره جانش گرفتار سه مشکل است، اندوهی رها نشدنی، حرصی جدا نشدنی، و آرزویی نایافتنی.

 متن حدیث: 

 قَالَ علی علیه السلام : مَنْ أَصْبَحَ عَلَی الدُّنْیَا حَزِیناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً وَ مَنْ أَصْبَحَ یَشْکُو مُصِیبَةً نَزَلَتْ بِهِ فَقَدْ أَصْبَحَ یَشْکُو رَبَّهُ وَ مَنْ أَتَی غَنِیّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِینِهِ وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ کَانَ یَتَّخِذُ آیَاتِ اللَّهِ هُزُواً وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْیَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلَاثٍ هَمٍّ لَا یُغِبُّهُ وَ حِرْصٍ لَا یَتْرُکُهُ وَ أَمَلٍ لَا یُدْرِکُهُ .

 "نهج البلاغه، حکمت ۲۲۸”

 نظر دهید »

امتحان الهی

25 اسفند 1398 توسط اعظم مهديزاده نراقي

«أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ * وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبینَ»

 

«آیا مردم گمان می کنند که [ با گفتن “لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه” اسلام آنان پذیرفته می شود و] مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟ در حالی که ما امّت های پیشین را امتحان و آزمایش نمودیم تا راستگو از دروغگو معلوم گردد»

 نظر دهید »

ای زداینده غم از دل زینب تو بیا

20 اسفند 1398 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

ماه رجب ماه ریزش رحمت

06 اسفند 1398 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »

انتخابات به مثابه حق

28 بهمن 1398 توسط اعظم مهديزاده نراقي


مشارکت در انتخابات و تعيين سرنوشت در هر نظامي علاوه بر جنبه‌هاي شرعي که دارد، به عنوان يک حق نيز قلمداد مي‌شود، حقي که در همه جوامع و مکاتب بشري به عنوان فضيلت و ارزش شناخته مي‌شود و با عناويني همچون «حق انتخابگري»، «حق مشارکت در تعيين سرنوشت» و … شناخته مي‌شود، از طرفي ويژگي هر حقي اين است که صاحب حق بايد از آن دفاع کرده و در پي احقاق و عملي ساختن و يا به اصطلاحي علمي‌تر «استيفا» آن باشد يعني بايد تمام حق خود را مطالبه کند، چرا که هر گونه بي‌اعتنايي نسبت به آن اقدامي نارواست که به از بين رفتن حق، منجر خواهد شد.


بر اين اساس مشارکت در انتخابات علاوه بر جنبه‌هاي شرعي گامي در راستاي مطالبه و دفاع از حق مسلمي است که هر ايراني دارد و به همين دليل براي مشارکت در انتخابات ضرورتي فراتر از تکليف شرعي وجود دارد که باعث مي‌شود تا ضرورت داشته باشد، هر ايراني ولو اينکه کاري با تقليد و تکليف شرعي نداشته باشد و يا اساساً غير مسلمان باشد و يا هيچ تعلق خاطري به نظام جمهوري اسلامي نداشته باشد نيز در انتخابات مشارکت کند، چنانکه مقام معظم رهبري نيز به همين موضوع بارها اشاره کرده و فرموده‌اند: «اين(انتخابات) يک حق و در عين حال يک تکليف است. حق آحاد مردم ماست که نظر بدهند؛ تکليف آنها هم همين است».
به هر حال در اعمال اين حق به تبليغات برخي که ثمر بخش بودن آن را مورد تشکيک و انکار قرار مي‌دهند، نبايد توجه کرد، (به ويژه در مواردي که ثمر بخش نبودن ظاهري إعمال اين قبيل حق‌ها ناشي از اين است که همگان تلاش نمي‌کنند تا به درستي از اين حق بهره بگيرند، چون اگر مردم، با بصيرت و چشماني باز و فارغ از جار و جنجال و هياهوهاي تبليغاتي و فضاي احساسي تلاش کنند تا در فضايي که براي اعمال حق تعيين سرنوشت فراهم شده است، از اين حق مسلم خود استفاده کرده و بهترين انتخاب را انجام دهند، در آن صورت نمايندگاني بر سر کار خواهند آمد که تأمين کننده منافع واقعي مردم خواهند بود و تير دشمنان نيز در بي ثمر نشان دادن استفاده مردم از حق مشروع خود به سنگ خواهد خورد.

 نظر دهید »

انقلاب اسلامی

21 بهمن 1398 توسط اعظم مهديزاده نراقي

مقام معظم رهبری (دامت برکاته):انقلاب اسلامی، مسلمانی را از برابر بودن با ضعف و سستی و ستم‌پذیری به روح شهامت بشری، روح اقتدار انسانی، و ظلم‌ستیزی تبدیل کرد.

اگر انقلاب اسلامی هیچ کار دیگری جز همین کار نکرده باشد که نشان داد اسلام می‌تواند سربازگیری کند، اسلام می‌تواند انسان‌ها را به زندگی برتر تشویق کند و می‌تواند یک نظامی بر مبنای اسلام به‌وجود بیاورد، همین کافی است. اگر هیچ کار دیگری نکرده بود، این هنر بزرگی است که فقط از یک انقلاب بر می‌آید و انقلاب اسلامی این هنر را داشت. بنابراین من احساس می‌کنم که انقلاب اسلامی یک ضرورت بود برای اسلام، یک نیاز بود برای مسلمین، سنّت الهی بود برای حفظ دین و حفظ احکام الهی.

 نظر دهید »

دهه فجر انقلاب اسلامی گرامی باد

13 بهمن 1398 توسط اعظم مهديزاده نراقي

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

حورا

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس